מה משותף לריקושט, אגאדיר ואנגלו סכסון? שלושתן רשתות עם סניפי זכיינות ברחבי הארץ. קיימים מותגים רבים שאתם מכירים ובטח נתקלתם בהם לא פעם, שכל סניף למעשה שייך לזכיין אחר, אך שייך לחברה מזכה אחת. זכיינות היא שיטה שבה חברה מזכה מעניקה לזכיין זכות (ומכאן שמה) לתקופה מסוימת לעשות שימוש בסימני המסחר שלה, ובשיטותיה העסקיות, בתמורה לרווחים מהכנסות הזכיין. רשתות רבות בישראל פועלות ע"פ שיטה זו, זו שיטה שיכולה להיות טובה לשני הצדדים – לחברה המזכה ולזכיין. במאמר הבא נעסוק ביתרונות ליווי עסקי לזכיינות, אשר תפשט לכם את הפרמטרים המרכזיים לבחירת הזכיין.
ליווי עסקי לזכיינות עבור זכיין
מצד אחד, פתיחת עסק בזכיינות עשויה להיות הזדמנות עסקית טובה עבור הזכיין, אולם צריך לראות גם את הצד השני של המטבע – זכיינות מצריכה השקעה כספית והבנה לעומק של הנושא על כל גווניו. ישנן חברות מקצועיות המספקות ליווי עסקי לזכיינות, חברות אלו מבינות לעומק את העולם העסקי, הן מסייעות לגייס את התקציב הדרוש להקמת הסניף או בכלל לפעילות השוטפת, בונות את התכנית העסקית בכדי למקד את המטרות העסקיות ויישומן ומלוות את הזכיין בתפעול יעיל יותר וכפועל יוצא גם בהגדלת המכירות והרווחיות.

קיימים מספר יתרונות לשיטת הזכיינות מצד הזכיין:
- מבחינת גיוס הכספים הראשוני – קל יותר לקבל אשראי מהבנק או מכל גוף אחר כאשר הזיכיון הוא של מותג מוכר ואף מצליח. הלקוחות כבר מכירים את המותג וקל יותר להגיע אליהם, הצורך למשוך את הלקוחות קטן. קראו גם בנושא מימון לעסקים.
- יש לך אפשרות להתנסות בניהול עסק.
- עבודה נוחה יותר מול ספקים שכבר מכירים את הרשת.
ומהצד השני ישנם גם חסרונות:
- הזכיין לא באמת יכול לעשות מה שהוא רוצה, היות והוא כפוף להחלטות ודרישות הרשת – היא החברה המזכה.
- ישנו סכום שיש לשלם לחברה המזכה, הוא נקרא "דמי זיכיון" ואלו עשויים להיות גבוהים.
- הזכיין צריך לעמוד בחוזה זיכיון שאותו מכתיבה החברה המזכה.
חברה המספקת ליווי עסקי לזכיינות מכירה את העולם הזה, יודעות שקיימים יתרונות ולצידם חסרונות ויודעת להתנהל איתם בצורה יעילה ולגרום לכך שהצד של הזכיין לא יצא נפסד. הצד השני בשותפות הזו, הלא הוא החברה המזכה, גם כן מומלץ שתקבל ליווי עסקי לזכיינות. ליווי שכזה מתייחס לייעול ושיפור המודל העסקי, תהליכי העבודה, האחידות הרשתית וניהול מערך הזכיינים. חברה המציעה שירותים של ליווי עסקי לזכיינות יודעת היטב לגרום לכך שגם הצד של החברה המזכה לא יצא כשידו על התחתונה.

החלטת ללכת על רכישת זיכיון? איך בוחרים את הרשת המזכה?
- יש לשאול את בעל הזיכיון האם עבד עם זכיינים, כמה זמן הוא בתחום אם בכלל, האם לפני שהפך את הרשת שלו לסניפי זכיינות הקים סניף שהיווה סניף פיילוט וכדומה.
- יש לבדוק כמה הון ראשוני עלייך לגייס, כמה תקציב תצטרך להוציא מידי חודש, מה תנאי התשלום מול החברה המזכה. חשוב מאוד לבדוק האם החוזה תואם את הנתונים.
- יש לבדוק את רווחיות הרשת: מהו היקף הרווחים של הזכיינים, ותוך כמה זמן יש להחזיר את ההשקעה הראשונית.
- יש לסכם בצורה ברורה ומדויקת את התנאים וחוזה הזיכיון, לדוגמא: מהי תקופת הזמן המדויקת עליה מדברים, מה קורה כאשר מסתיימת התקופה, אם אתה רוצה לצאת לפני תאריך סיום התקופה מה עליך לעשות, האם יש לך בלעדיות על האיזור הגאוגרפי שם נמצא הסניף שאותו אתה מנהל כזכיין, ועוד.
- יש לבחון את נושא פרסום הסניף, כמה ישקיעו בפרסום וקידום הסניף שלך.
- יש לוודא האם תקבל הכשרה והדרכה – הן מבחינת תחום העסק והן מבחינת כישורי הניהול.
- יש לבדוק מהי העזרה שתוצע לך במידה והסניף שלך יקלע לבעיות שונות ועוד ועוד…
כפי שניתן לראות יש הרבה מאוד בדיקות שיש לעשות לפני שמחליטים לרכוש זיכיון, וישנם ניואנסים רבים שהעין הרגילה לא מזהה בקלות. זכיינות עשויה להיות הזדמנות עסקית מצוינת, אולם כפי שראינו יש בה גם חסרונות, ובמידה ועושים את התהליך בצורה לא נכונה התוצאות עלולות להיות הרסניות. בדיוק לזה נועד שירות של ליווי עסקי לזכיינות, להוציא את הטוב ביותר עבור שני הצדדים – החברה המזכה והזכיין.