המילה Concept מתורגמת בעברית למילה "רעיון", אבל חשוב לא להתבלבל, כשאומרים 'קונספט עסקי' לא מתכוונים לרעיון עסקי, שהרי רעיון עסקי הוא שלב מאוד התחלתי של בניית העסק. קונספט עסקי מתייחס לשלב של עיבוד הרעיון תוך בחירת קהל היעד, אילו פתרונות המוצר מנסה לספק לו, עבור אילו צרכים, באילו מסרים נשתמש על מנת להגיע לקהל היעד וזוהי רק ההתחלה…
כאשר מגבשים קונספט עסקי צריך להגיע עם כלל הנתונים שנעשו עוד קודם לכן בשלב הניתוח והאבחון של המוצר ושל המתחרים. קונספט עסקי צריך להתחשב בצרכיו של הלקוח הפוטנציאלי, מהן ציפיותיו? ואפילו מתן פתרונות לציפיות שטרם עלו על דעתו.
מה כולל קונספט עסקי?
יש להתייחס לשלושה מרכיבים חשובים:
- קהל היעד – ניתוח מעמיק של קהל היעד עבורו נדרש המוצר או השירות. מה גודל השוק, ניתוח דמוגרפי, וגאוגרפי, מצב סוציו אקונומי, מגדר וכדומה.
- העסק – תחום העיסוק, המיקום הגאוגרפי של בית העסק, שעות הפעילות, המודל העסקי וכו'.
- בעלי העסק – מה המטרה שלהם? הרצונות? למה הם שואפים להגיע? מה היכולת הכלכלית שלהם?
חשוב להגדיר את המטרה המדויקת אליהם שואפים להגיע, כולל הגבלה בזמן.
יכולת כלכלית זהו נושא בפני עצמו בתחום זה של הקמת עסק. צריך לדעת מראש מהו התקציב האפשרי להקמת עסק, ולתכנן אותו כך שיושקע במקומות הנכונים, כמה כסף נדרש לעסק כהון ראשוני? וכמה להוצאות חודשיות?, ובמידה וצריך לקחת הלוואות – לדעת מהן האופציות של מימון לעסקים העומדות לרשות בעל העסק ואותן לבדוק. קיימות חברות רבות שנכשלו בדיוק על הרקע הפיננסי, כאשר לא ידעו לתכנן נכון את ההוצאות וההכנסות ונכנסו לבורות כלכליים.
שילוב נכון של 3 המרכיבים הנ"ל מאפשר יכולת גיבוש מעמיקה ומדויקת של הקונספט העסקי על הצד הטוב ביותר.
קונספט עסקי מנחה אותנו במדויק כיצד העסק צריך להיראות, איך אמור להתנהל כך שיהיה לבסוף עסק מרוויח ויממש את הפוטנציאל הגלום בו עד תום. קונספט עסקי מתייחס גם להיבט השיווקי של העסק. באילו מסרים נפנה על מנת לגרום לקהל היעד להגיע אליו ולהפך, איך נגרום לקהל היעד לבחור בנו על פני המתחרים, באילו מדיות נשתמש בכדי להטמיע את המסרים, מהו התקציב שיצא לכלל פעולות השיווק הנדרשות.
איך עושים את זה?
כשמגיעים לשלב של גיבוש הקונספט העסקי מתבצעת השקעה גדולה מצד היזמים והבעלים של העסק, הן מבחינת השקעה כספית, והן מבחינת השקעה של זמן, מחשבה ואנרגיות. לכן אם כבר נכנסתם להרפתקה הזו מומלץ ורצוי שזה יהיה בצורה הנכונה ביותר. עוד בשלב ההתחלתי מומלץ להיוועץ עם יועץ עסקי המספק ייעוץ וליווי עסקי לחברות קטנות וגדולות כאחד. ייעוץ העסקי מסייע לגבש קונספט עסקי נכון בהתבסס על נתונים שנאספים בצורה מדויקת. יועץ עסקי יודע לזהות את הייחודיות במוצר או בשירות ואותו לבדל על פני שאר המתחרים הפועלים בסביבת המותג.
המתחרים זוהי מילת המפתח, חשוב לזהות את החולשות והחוזקות של המתחרים שסביבכם, על מנת להבין מה הם מציעים, ובמה המוצר שלכם טוב יותר או פחות מהם. קונספט עסקי הוא למעשה הבסיס שמהווה את האפשרות לבית העסק שלנו לצמוח ולגדול ולהגיע לתוצאות אליהן ציפו להגיע היזמים והבעלים.