בשנים האחרונות ניתן לראות יזמים רבים המנסים את מזלם בעולם העסקי, ומפתחים סטארט אפים חדשים. חברת סטארט אפ נקראת בעברית "הזנק". מדובר בחברה שמוקמת בזמן קצר יחסית, כאשר מטרתה לפתח מוצר או רעיון ייחודי. ניתן לראות מיזמים רבים בתחום ההייטק אך לא רק. מן הסתם לא כל הסטארט אפים מצליחים, כדי להצליח לעשות זאת נכון ולייצר את הרווח הכלכלי יש לעשות זאת נכון ומדויק.
תוכנית עסקית לסטארט אפ מתייחסת בין השאר לגיבוש רעיון וחזון החברה, הסדרים בנושא חלוקת ההון, חלוקת תפקידים, מימון לעסקים ראשוני, סודיות, אי תחרות ועוד. כדי להקים חברת סטארט אפ ובאמת להצליח בה, צריך לקחת בחשבון שנדרש כסף רב לכל שלב: לפיתוח המוצר, לשיווק ופרסום וכדומה. על מנת לגייס את הכסף מומלץ לפנות למשקיעים.
שלב המימון של תוכנית עסקית לסטארט אפ
לרוב, השלב הראשון של העבודה ממומן מכיסם הפרטי של היזמים עצמם, הם גם משקיעים את זמן העבודה ומשאבים נוספים. במקרים מסוימים ניתן לראות גם עזרה של חברים וקרובי משפחה. אך בכדי לקבל את התקציב הגדול יותר של השלבים הבאים יש לפנות למשקיעים חיצוניים (יכולים להיות פרטיים ויכולים להיות מוסדיים).
עולה השאלה כיצד יכולים משקיעים להשקיע את כספם ברעיון \ במוצר בשלב כה התחלתי, בלי ההוכחות לכך שהעסק אכן ירוויח בסופו של דבר? לפני הפניה למשקיעים, יש צורך להכין תוכנית עסקית לסטארט אפ תוך שימת דגש על גיבוש כיוון טכנולוגי. התכנית צריכה להיות מסודרת ומאורגנת תוך מידע מפורט אודות המוצר, קהל היעד- הצרכים שלו וכיצד המוצר בא לענות עליהם, מידת התחרות – האם קיים מוצר דומה בשוק? מיהם המתחרים – מהן הנקודות החלשות והחזקות? כאן המקום לציין שלא מעט סטארט אפים מנסים את מזלם בענפים תחרותיים ואינם בודקים לעומק את התחרות, לעתים קיימים מוצרים דומים המספקים את הצורך של קהל היעד, וכאשר אין ייחודיות ובידול למוצר שלך, קשה מאוד להכניס אותו לשוק.
משקיעים בחברות של סטארט אפים לוקחים בחשבון שזו השקעה בסיכון, היות ששלב גיוס הכספים קורה לפני שהחברה מייצרת רווחים, וזאת הסיבה שצריך להגיע עם תכנית עסקית לסטארט אפ, ולחקור כל היבט במודל העסקי. כאשר יזם מגיע למשקיע, מלבד תוכנית עסקי לסטארט אפ, חשוב להיות מוכן לכל שאלה בנושא העסקי, המקצועי והפיננסי.
הצגת הפוטנציאל העסקי בצורה ברורה
המשקיעים רוצים לראות את הפוטנציאל העסקי, יש להם ניסיון וידע בעולם העסקי והפיננסי, והם ירצו להשקיע את כספם במקום שיניב פירות. יזם יכול להיות אחד שהוגה רעיונות בצורה מושלמת, בראש שלו קיים המוצר המושלם, אך כדי להביא אותו ליעד של מוצר נמכר, וחברה שמייצרת הכנסות ורווחים, צריך לנהל זאת בצורה נכונה. קיימת תחרות גדולה מאוד בקרב חברות הסטארט אפ, ישנם יזמים רבים המציעים רעיונות מעולים, אך לא כולם צולחים, וחברות סטארט אפ קמות ונופלות על התנהלות לא נכונה. לאחר שהיזם משקיע את כספו וזמנו במיזם שלו, חשוב שזה יושקע במקומות הנכונים ולא יאבד.
ייעוץ עסקי מסייע בכתיבת תוכנית עסקית לסטארט אפ, תוכנית שתגדיל את הסיכויים שהמשקיע ירצה להשקיע במיזם שלך, וכן מלבד זאת, מכין אותך מבחינת המודל העסקי והפיננסי, ומלווה אותך בהקמת החברה וניהולה, ובעיקר מספק לך את השקט הנפשי לעסוק במה שאתה טוב בו.