תוכנית עסקית

תוכנית עסקית זה מסמך אשר כותבים בפתיחת העסק. קיימים מספר כללים לכתיבת המסמך. במקרה של בניית תוכנית עסקית, החוכמה מצויה בתכנון נכון.

מבנה תוכנית עסקית מנצחת

תקציר מנהלים בתוכנית עסקית:

מדובר בפרק המבוא בתוכנית עסקית. פרק זה מציג את עיקר הרעיון העסקי. יענה לשאלות כמו מה העסק עושה ומה הם מקורות הרווח של העסק. מדובר בחלק הנכתב כמו מצגת עסקית.חלק זה וצריך להיות קצר תוך התייחסות לנקודות השונות.

  • תוכנית עסקית מתחילה בסקירת השוק:

    מדובר בפרק המתייחס לסביבה העסקית בה העסק עתיד לפעול. יש התייחסות לתיאור השוק וכן תיאור העסקים הפועלים בו.

  • סקירה של מוצר:

    בפרק המתייחס לסקירת המוצר יש לבחון את המוצר והלקוחות הפוטנציאלים.

  • תחרות בשוק:

    במסגרת תוכנית עסקית חשוב מאד לדבר על המתחרים הפועלים בשוק ולכן יש לסקור את המתחרים השונים בהתאם לפרמטרים כמו גודל, שליטה והיקף מכירות.

  • עקרונות שיווק:

    מדובר בפרק אשר בו תוצג תוכנית השיווק. התמקדות באחת השאלות החשובות ביותר- כיצד יכירו אותנו.

  • שיטת מכירות:

    בפרק יש לענות על מספר שאלות הקשורות לנושא הכלכלי של העסק. שאלות כמו מי הם הקונים של המוצר? כמה המוצר יעלה?. תענו גם על מהם המודלים הפיננסים העומדים מאחורי תוכנית המכירה.

  • תחזית פיננסית:

    מדובר בפרק מרכזי ביותר. יש לבצע ניתוחים פיננסים לצורך בחינת ההתנהלות של העסק. יש לבחון כמה העסק צפוי להוציא במהלך כל חודש וכן מתי אמורות להיות ההכנסות הראשונות. ש להקפיד על הצגת נתונים בדוקים. זאת כי מדובר באחד הפרקים החשובים ביותר המהווים את מנוע הצמיחה של העסק. תכנית עסקית אינה שווה הרבה אם הפרק הזה לא בנוי טוב. יש להדגיש כי תוכניות המציגות רווחים גדולים תוך זמן קצר ככל הנראה לא נכונות. תרחיש פסימי ישרת אתכם נאמנה. הריי, אם תהיו בו, תדעו להתמודד. אם תהיו בתוצאות טובות ממנו, אני בטוח שתדעו להתמודד.

  • נכסים:

    פרמטר נוסף וחשוב במסמך תוכנית עסקית הוא נכסים. חלק זה סוקר את הנכסים המרכזיים העומדים לרשותו של העסק. חלק זה כולל בין היתר התייחסות לצוות הניהול. אין ספק כי מוניטין העסק וזה של המנהלים מהווה את הבסיס להצלחה של העסק.

אילו עוד חלקים כדאי להוסיף לבניית תוכנית עסקית

ישנם חלקים נוספים אשר כדאי להוסיף אותם לתוכנית העסקית.  חלקים אשר כוללים פרקים חשובים להצלחה של העסק:

  • סיכונים:

    פרק זה יציג את נקודות החולשה של העסק תוך הצעה לפתרונות לבעיות אשר עשוית להופיע עם הזמן. לדוגמה, אם העסק מבוסס על שיווק מוצרים מחו"ל, יש לבחון את המתחרים וכן את השינויים בעלות של חומרי הגלם תוך בחינת הקשיים בשוק. מדובר בפרק חשוב במיוחד עבור בעלי עסקים אשר מעוניינים במימון לעסקים. בעלי עסקים הזקוקים לכספים מקרנות הון או מטעם משקיעים פרטיים, יצטרכו את חלק זה בתכנית העסקית.

  • נקודות חדירה של המוצר:

    הכוונה לנקודות חדירה היא אותן נקודות אשר ניתן להחדיר את המוצר לשוק. השאלה המרכזית שצריך לענות עליה היא כיצד ניתן לגרום ללקוחות לראות את היתרונות של המוצר.

  • טבלאות ניהול פיננסי:

    אי אפשר לנהל עסק ללא התייחסות לבחינת הנקודות הפיננסיות. במסגרת תוכנית עסקית, יש להציג את התכנון הפיננסי מיום הקמת העסק. כדאי לשקול לכתוב טבלאות של ניהול פיננסי למצבים קיצוניים של הצלחה או כישלון מסחרר. אלו מצבים אשר ניתן להפיק מהם את המיטב אם נדע להתנהל בהם כמו שצריך.

  • מיתוג:

    תוכנית עסקית צריכה להתייחס גם למיתוג. יש להתייחס למספר נקודות כמו רעיונות למראה הגרפי וכן הצגת הטקסט הפרסומי.

פרמטרים לתוכנית לעסק

התייחסות בתוכנית עסקית לקהל היעד בצורה רחבה יותר

בתחילה הזכרנו את החשיבות של קהל היעד. במסגרת תוכנית עסקית חשוב להתייחס לקהל היעד בצורה רחבה יותר. יש לבחון את קהל היעד מבחינת היבטים שונים כמו גיל, מגדר, השכלה, מקצוע, הכנסה ועוד. תכללו בתוכנית גם מחקרי שוק העוסקים בקהל היעד והתמקדות בדפוסי ההוצאה והצריכה שלהם.

מסמך שיתופי פעולה:

מדובר במסמך אשר המטרה שלו היא לרכז את שיתופי הפעולה האפשריים לעסק תוך פירוט הגופים עימם תהיו מעוניינים בשיתוף פעולה.

יש להתייחס לתוכנית צמיחה!

במסגרת כתיבה של תוכנית עסקית לעסק יש לעסוק  בפרמטרים חשובים כמו לוחות זמנים של העסק והצבת יעדים אסטרטגיים לטווח הארוך. ישנם מקרים בשיש לכלול גם מאפיינים של כוח אדם כמו למשל הגדלת העסק והכנסת עובדים נוספים.

במסגרת הכנת תוכנית עסקית, חשוב מאד להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק. באמצעות למידה של המתחרים תוך בחינת אפיקי הפעולה שלהם ודרכי התמודדות. באמצעות בחינת המתחרים תוכלו לראות כיצד הם משיגים לקוחות ויעדים שונים וכך להכין את התוכנית הטובה ביותר.

צריכים עזרה בהכנת תוכנית עסקית יעילה?

מוזמנים ליצור איתנו קשר. יועצינו בעלי ניסיון רב בבניית תוכניות עסקיות למגוון רחב של עסקים בארץ ובחו"ל. נשמח לעמוד לרשותך.

נשמח להכיר אותך

אולי יעניין אותך לקרוא גם על:

תהליכי מכירות

תהליכי מכירה

שיווק של מוצר או שירות הוא תהליך הדרגתי ומורכב. אולם, רבים מהמשווקים לא מבינים כי תהליך השיווק הוא רק נקודת ההתחלה של המכירה ללקוח.בהנחה של

קרא עוד »
ייעוץ עסקי במרכז - חברת מינדד

ייעוץ עסקי במרכז

מחפשים שירותי ייעוץ עסקי במרכז? בקרו במדריך הבא הכולל את כל הפרמטרים המרכזיים שכל בעל עסק חייב להכיר. כמו כן תמצאו מידע על ייעוץ עסקי במרכז של מינדד.

קרא עוד »
ליווי עסקי לזכיינות, ניהול דיגיטלי לרשתות

ליווי עסקי לזכיינות

רגע לפני שתיכנסו לעולם הזכיינות, חשוב כי תקראו את המדריך המלא בנושא ליווי עסקי לזכיינות ויתרונותיו, וגם הפרמטרים המרכזיים לבחירת רשת הזיכיון.

קרא עוד »