הצלחה של חברה תלויה לא מעט בעובדיה. יעילות העבודה חשובה מאין כמוה עבור הצלחת הארגון. לכן חשוב מאוד להשקיע בעובדים. קיימים מעסיקים שלא מספיק מפרגנים לעובדיהם, בין אם פנים מול פנים ובין אם בכתב. הטבע האנושי צמא ליחס ולפרגון, וכאשר מקבלים מחמאות בעבודה התפוקה הופכת טובה יותר, היות וזה משפיע על העובד לבצע את תפקידו טוב יותר. במאמר זה נעסוק בנושא משוב עובדים ומה שביניהם, וגם על איך לייעל את העבודה בקרב עובדי החברה.
לפני מס' שנים, הוציא בית הדין הארצי לעבודה הוראה למעסיקים לבצע מול העובדים הערכה ומשוב. המטרה היא לחזק את הקשר בין המעסיק לעובד. מצד אחד לאפשר למעסיק לפרט באוזני העובד את נקודות השיפור והשימור בעבודתו, ומן הצד השני לאפשר לעובד להגיד למעסיקו דברים המפריעים לו.
ההצלחה של משוב עובדים תלויה במעסיק
כל המעסיקים יודעים שאחד המפתחות להצלחת הארגון טמונים בעובדים. למרות זאת, לא כולם מתייחסים לכך במלוא הרצינות.
לצורך חיזוק הקשר בין המעסיק לעובד יש לבצע משוב עובדים אחת לכמה זמן. משוב עובדים הינו חלק אינטגרלי מניהול. כאשר ישנם מנהלים רבים שיודעים לנהל את טוב מבחינת לקוחות, ספקים וכדומה, אך אינם יודעים בהכרח לנהל את העובדים שלהם בצורה הטובה ביותר.
על מנת לבצע משוב עובדים נכון ותקין מומלץ להיעזר בשירותי ייעוץ עסקי. בעזרת שירותים אלו תקבל כלים מקצועיים לניהול עובדים יעיל אשר יביא לגדילה בהצלחת הארגון.
נקודות חשובות במתן משוב עובדים:
- משוב עובדים צריך להכיל רשמים חיוביים – כלומר מה עשה טוב, ורשמים שליליים- כלומר במה יש לו להשתפר.
- בבסיס השיטה יש למדוד את העובדים בפרמטרים איכותיים. פרמטרים הדורשים תשובות מילוליות. ובנוסף, יש למדוד בפרמטרים כמותיים – הדורשים תשובות מספריות.
- משוב עובדים צריך להיעשות פנים מול פנים באופן פורמלי. לא מספיק לעבור במסדרון המשרד כבדרך אגב ולזרוק "כל הכבוד" לעובד.
- משוב עובדים צריך להיות קצר יחסית. משוב ארוך מידי מאבד את האפקטיביות.
- משוב עובדים צריך להיות מפורט כולל דוגמאות – כלומר הרשמים צריכים להכיל פרטים כדי שיהיה מובן על מה מדובר בדיוק, בלי הצורך לרמוז או לנחש.
- חשוב להקפיד להכיל מידע פשוט להבנה. מידע מורכב מידי עלול לגרום לעובד לאבד עניין והקשבה.
- חשוב להקרין אמון כלפי העובד. שכן במהלך העבודה העובד נתקל באתגרים לא פשוטים והוא צריך לצאת מנקודת הנחה שהמעסיק מאמין בו ויודע שיכול להשתפר. וכן, עובד יכול לטעות לפעמים, זה לא סוף העולם.
- לדבר בנימה חיובית – לתת חיזוקים חיוביים.
- שיחת המשוב צריכה להיות בזמן שמתאים גם לעובד. וכן השיחה צריכה להיות פרטית.
מדוע העובדים הם מפתח כל כך חשוב בהצלחת הארגון?
הם אלו שמבצעים בסופו של דבר את תפקידי העסק. אם הם לא יהיו מרוצים, הם יבצעו את תפקידם פחות טוב, יכילו אנרגיה שלילית, ולא יהיה בהם הרצון לעבוד. הם עשויים להעביר את העובדה שאינם מרוצים לחבריהם לצוות, ואף 'להדביק' אותם במצב. בסופו של דבר אופן עבודתם משפיע על כל זווית של העסק, ובמצב כזה העסק עלול להידרדר.
כיצד יכול יועץ עסקי לסייע בניהול עובדים?
מעסיקים רבים חשים כי הם מכירים את העסק שלהם הכי טוב. זה ככל הנראה נכון. אך לפעמים צריך לראות את התמונה מבחוץ בשביל להבין מה לא טוב בה. מנהל עסק שנמצא תמיד בתוך המערכת לא יכול לראות כשלים ובעיות, לפעמים רק מי שמסתכל מבחוץ יכול לזהות את הבעיות. יועץ עסקי מגיע מבחוץ, הוא לא שייך לעסק, ואין לו אינטרס כלשהוא. הוא יכול לתצפת על העובדים ואף לראיין אותם בשביל לראות היכן הבעיה ומה בניהול העובדים אינו תקין.
שנית, ליועץ העסקי יש מומחיות בתחום ניהול עובדים. הוא בעל ניסיון בתחום משוב עובדים ובכלל בקיא בעולם הפיננסי, ניהולי, מקצועי ועסקי. יש לו כלים מקצועיים רבים בהם יוכל לסייע למנהל לנהל טוב יותר את עובדיו ואף לחזק עימם את הקשר. כך שבסופו של תהליך, העובדים יהיו מרוצים ויעבדו ביעילות רבה יותר ובכך ירוויח העסק כולו.
מאמרים נוספים בנושאי עובדים