מנהלים רבים נולדו עם כישורים מסוימים ותכונות המתאימות לתפקידים ניהוליים, אך לא בהכרח כל המנהלים נולדו להיות כאלה. שני סוגי האנשים יכולים במידה שווה להתפתח ולהיות מנהלי חברה מצוינים בעזרת ליווי ולימוד נכון של פיתוח מנהלים. המנהל, מתוקף תפקידו, צריך להיות בקיא בכל תחומי העסק, גם אם אינו מבין בהם באופן טבעי. עליו לשלוט בתחום המקצועי והעסקי גם יחד.
צוות ניהולי העומד בראש ארגון / חברה / בית עסק צריך להיות מצוי בתהליכי התקדמות כל העת, עמידה במקום היא כמעט כמו הליכה אחורה, ובוודאי תסכימו שאין עסק שרוצה ללכת אחורה. משום כך לכל ארגון יש אינטרס להשקיע בלימוד המנהלים על מנת שאלו יצליחו לנהל בצורה טובה ויעילה יותר את החברה, ובהתאם לכך המטרות והיעדים יושגו ובסופו של תהליך החברה תרוויח מכך.
היתרונות הרבים של הכשרה מקצועית למנהלים
ישנן חברות מקצועיות אשר מציעות סדנאות וקורסים של פיתוח מנהלים המסייעים לעבודה נכונה יותר של הצוות הניהולי. ארגונים רבים משקיעים בהכשרה מקצועית עבור מנהלי החברה, תוך שימוש בכלים ניהוליים, בידע מקצועי וברווחה לעובדים. נכון שמדובר בהוצאה כספית, אולם, הכשרות אלו לבסוף מחזירות את ההשקעה הכספית כאשר הארגון עובד בצורה טובה יותר בזכות ההכשרה אותה עברו מנהלי החברה. בסופו של דבר, זו הוצאה שמחזירה את עצמה. קראו עוד בנושא פיתוח ארגוני.
כל מנהל נתקל באתגרים ובהתמודדויות שונות בחיי היום יום בעבודה, אם זה עם הלקוחות, הספקים, המכירות, השגת יעדים, צוות העובדים, ואפילו מי שעומד מעליו, וזה רק על קצה המזלג. מנהל צריך לפתח עור של פיל, הוא נתקל בהרבה התמודדויות לא צפויות שהוא צריך לדעת כיצד להגיב אליהן ולנהל נכון את הדרך. תכנית פיתוח מנהלים מסייעת לצוות הניהולי לשפר את תהליכי העבודה, ומחזקת את הארגון.
מהם היתרונות בתכנית פיתוח מנהלים?
ראשית, פיתוח מנהלים מאפשר למנהל להתנתק משגרת העבודה לכמה שעות, ובכך לצאת מהמחשבה הרגילה על העבודה ופתיחת הראש לכיוונים אחרים עליהם לא היה מצליח לחשוב כאשר נמצא בעבודה הרגילה היומיומית. שנית, פיתוח למנהלים מקנה למנהל חשיבה אסטרטגית, מקצועית ויצירתית ואפשרות ליצירת יחסים רשמיים ובלתי רשמיים עם קולגות.
בשלב הראשון של פיתוח מנהלים, מתבצע אבחון שבודק האם ההתנהלות של הצוות הניהולי תקינה, אלו נבדקים ע"פ נושאים מסוימים. ראוי לציין שבכל ארגון נבחרים הנושאים הרלוונטיים עבורו באופן ספציפי.
הנושאים הנלמדים במהלך תוכנית פיתוח מנהלים
- איך נתפס תפקידו של המנהל?
- אילו סגנונות ניהוליים קיימים?
- איך גורמים לעובד לעבוד בצורה יעילה יותר כך שיביא תוצאות טובות יותר?
- האם אתה כמנהל מספק משובים לעובדי החברה?
- איך מראיינים עובד לפני בואו לתפקיד ובודקים האם הוא באמת מתאים לתפקיד?
- כיצד מנהלים נכון את הזמן ואת המשימות הנדרשות לביצוע?
- אילו ישיבות ודיונים יש לבצע בכדי לנהל בצורה נכונה יותר את תהליך העבודה?
- האם התקשורת האישית והבין אישית בין הצוות נכונה ומסייעת לעבודה טובה יותר?
- איך פותרים בעיות בחברה?
- האם קיימת עבודת צוות בשיתוף פעולה? איך משפרים את שיתוף הפעולה?
- כיצד מנהלים משא ומתן בצורה יעילה?
- האם המכירות מתבצעות באופן הטוב ביותר? איך ניתן לשפר את מחזור המכירות?
לאחר שבוצע האבחון, הנהלת הארגון ומנהל התכנית מטעם החברה המספקת את השירות מגבשים במשותף תכנית פיתוח מנהלים המיושם באמצעות סדנאות וקורסים, אימונים אישיים וקבוצתיים ובדרכים נוספות.
פיתוח מיומנויות ניהול
מיומנויות ניהול הנלמדות בסדנאות של פיתוח מנהלים מתייחסות לנושאים שונים, כגון: הנעת עובדים, עבודה בצוות, יכולת הנעה ללא סמכות, השגת פתרונות לקונפליקטים בזמן קצר, שיפור בתקשורת בין אישית, זיהוי מהיר ומדויק של צרכי העובד/הארגון והקניית כלים מקצועיים על מנת לטפל בהם, ערכים חיוביים כמו הקשבה ופרגון, תחרותיות, הערכת עובדים, תהליך קבלת החלטות, התאמת סגנון הניהול בהתאם למצב המצוי ועוד.
נפרט על מספר מיומנויות ניהול
הנעת עובדים: האם יש משמעות לעובדים עם מוטיבציה גבוהה לעומת אלו בעלי מוטיבציה נמוכה?
מנהלי החברה צריכים לחשוב איך משפיעים העובדים עם המוטיבציה הגבוהה על החברה, ואיך משפיע הסוג השני של העובדים. עובדים בעלי מוטיבציה גבוהה עשויים להיות שבעי רצון מהתפקיד ומהארגון, מחוייבים לארגון, יספקו ביצועים טובים ויעילים יותר ויעשו דברים גם שלא נתבקשו – כלומר גם מה שלא מוגדר במסגרת התפקיד שלהם. לעומתם, עובדים בעלי מוטיבציה נמוכה (או ללא מוטיבציה כלל) משפיעים לרעה על הארגון, משפיעים על שאר הצוות.
סדנת פיתוח מנהלים עשויה לסייע למנהל להחזיר את המוטיבציה בעובדים, וזאת למען השגת תוצאות טובות יותר. בסדנה שכזו, יוכלו לגלות המנהלים מה מניע את העובד חסר המוטיבציה, מה הסיבות שגורמות לו להיות כזה ומה ניתן לעשות בשביל להחדיר בו מוטיבציה ולהפוך אותו לעובד טוב יותר, המביא תוצאות טובות יותר לחברה.
התאמת סגנון הניהול בהתאם למצב
קיימים 4 סגנונות ניהול שונים:
- "משלב": בעל מוכוונות גבוהה למשימה, ובעל מוכוונת גבוהה לאנשים.
- "משימתי": בעל מוכוונות גבוהה למשימה, ומוכוונות נמוכה לאנשים.
- "חברותי": בעל מוכוונות נמוכה למשימה, ומוכוונות גבוהה לאנשים.
- "רגוע": בעל מוכוונות נמוכה למשימה, ומוכוונות נמוכה לאנשים.
בסדנת פיתוח מנהלים, לומד המנהל את ארבעת הסגנונות, לאחר מכן לומד כיצד לאפיין את הגורמים של משימה כזאת או אחרת ולבסוף, להתאים את הסגנון למצב. ניתן לראות במאמר זה שכל הנושא של פיתוח מנהלים הוא עולם מורכב מאוד, שנדרש לו ליווי מקצועי. גם מנהל בעל כישורים מקצועיים ועסקיים מצוינים עומד בפני אתגרים ומכשולים ונדרש להתאים את עצמו למצבים מאתגרים בחיי העבודה.
חברות המספקות את השירות הזה מכירות את העולם העסקי על בוריו, הן בקיאות בכל רזי התחום. יודעות לנתח את המצב בו נמצא העסק בהווה, ויודעות כיצד יוכלו לכוון אותו לעתיד טוב יותר. ארגונים רבים יודעים היום שצריך להשקיע ולטפח היטב את הצוות הניהולי, היות שבידם של המנהלים מצוי כוח רב בניהול וניווט העסק. המנהלים נוגעים בכל מחלקה ותחום, וההנחה היא שלמידה שלהם תוכל לסייע באופן הטוב ביותר לארגון להגיע למטרות לשמן הוקם.
מדריכים נוספים של MINDED
- ייעוץ ארגוני למנהלים הטוב ביותר.
- המדריך איך להכשיר עובדים.
- יועץ כלכלי לעסקים שמניב תוצאות.
- חברת MINDED – ייעוץ עסקי.