כל חברה וארגון צריכים להיות בתנועה מתמדת ובמטרה להתקדם ולהשתפר, אף פעם לא לעמוד במקום. ידוע שעמידה במקום לעתים גורמת לנסיגה אחורנית, ומן הסתם אין ארגון שירצה ללכת אחורה. תהליך פיתוח ארגוני נדרש בכל עסק ובכל חברה, וצריך להיעשות בצורה נכונה על מנת להפיק את המירב, לספק תוצאות טובות ובסופו של דבר להגשים את המטרה שלשמה הוקם הארגון.
תהליך פיתוח ארגוני נוגע לכלל הדברים הקיימים בארגון, לדוגמא: התנהלות העובדים, התנהלות עסקית, עבודת השיווק, ההתנהלות הפיננסית ועוד. כיצד יוצרים מצב בו כל האספקטים המרכיבים את הארגון עובדים בסינרגיה מושלמת ומצליחים לממש את הפוטנציאל עד תום? בשביל זה חשוב לבצע תהליך פיתוח ארגוני שנעשה בעזרת ייעוץ עסקי מקצועי הבקיא בעולם הניהולי, העסקי, הפיננסי, השיווקי ובעצם בכל מה שנוגע להצלחת הארגון.
הפעולות הנחוצות לשם תהליך פיתוח ארגוני יעיל
לצורך כך, יש לבצע עבודה מקדימה הבוחנת ומנתחת את מצבו הנוכחי של הארגון, כיצד הוא מתנהל ומה לא עובד נכון. לא סתם אומרים שעצם ידיעת הבעיה שווה לחצי מהפתרון. כאשר יודעים שקיימת בעיה, ומודעים אליה, קל יותר לגשת אליה ולבדוק אפשרויות לפתיחתה. לנגד עיננו צריכה להופיע בכל עת המטרה שלשמה הוקם הארגון. חשוב שהמטרה תוגבל בזמן ותהיה אפשרות למדוד אותה, לכן צריך שתהיה מדויקת וברורה ככול האפשר.
תהליך פיתוח ארגוני מתבסס על למידה, ולכן קיים הצורך ללמוד את הארגון ואת הסביבה בה הוא פועל. היבט חשוב שיש להתייחס אליו הוא – התחרות. בסביבת העסק שלך קיימים מתחרים רבים המתחרים על קהל היעד שלך, במידה ואתה והמתחרים מציעים את אותו המוצר, יש לחשוב כיצד המוצר שלך ייחודי משלהם, ועוד יש לבחון מה הצורך של קהל היעד ולוודא האם המוצר שלך עונה לו על הצורך ובאיזה אופן.
על בידול וקשיים כלכליים
ישנם מוצרים רבים בשוק שהם למעשה מספקים את אותו המענה עבור קהל היעד, ואינם מבודלים בשום צורה מהאחרים, במצב כזה המוצר הזה עלול להיות הפסדי ובכך להכניס את בעליו לקושי עסקי כלכלי, ולאחר ההשקעה הרבה שהוא מצריך בשביל להיכנס לשוק אין זה מצב נעים. ניתן לראות שערך הבידול חשוב מאין כמוהו.
עוד יש ללמוד את היכולת הכלכלית של בעל העסק. לא מעט פעמים נתקלים בבתי עסק שמוציאים כספים על ימין ועל שמאל ללא מחשבה ותכנון. אותם בתי עסק נכנסים לבורות כלכליים היות ולא חישבו נכון את ההוצאות. כדי להימנע ממקרים שכאלה, כחלק מביצוע תהליך פיתוח ארגוני, מסייע יועץ עסקי המלווה את בית העסק להחליט על התקציב הראשוני העומד לרשות בעל העסק בהקמתו, ועל ההוצאות השוטפות החודשיות שיהיו בהמשך, וכן יודע לזהות את האתגרים הכלכליים שעתידים להופיע ולהתכונן עבורם כך שלא יהוו הפתעה לא נעימה.
פיתוח עובדים בארגון לשיפור ביצועי החברה
תהליך פיתוח ארגוני נוגע הרבה בעובדים. העובדים הם אלו שבסופו של דבר מחזיקים את ביצועי החברה. עליהם יכול לקום וליפול הצלחה או כישלון. עובד שאינו מרוצה מעבודתו משפיע גם על חבריו לצוות, דבר זה משפיע באופן ישיר על ביצועיו ועל הלקוחות המקבלים את שירותיו.
עבודה של תהליך פיתוח ארגוני מסייעת לשפר את ההתנהלות של העובדים בינם לבין עצמם (האינטרקציה ביניהם), בינם לבין המעסיק (כיצד הוא מתייחס אליהם למשל), ובינם לבין ביצועיהם. ייעוץ ארגוני המלווה את התהליך מתצפת על העובדים (כמובן באישור המנהל), רואה כיצד הם עובדים, מה טיב היחסים בינם לבין המעסיקים, האם הם מרוצים מעבודתם, מהי דרך גיוס העובדים, האם מתנהלת נכון וכו. הוא יכול לראיין את העובדים ולשאול אותם שאלות במטרה לאסוף מידע נוסף שיועיל להבנה וניתוח של הדברים. לאחר התצפית והראיונות הוא אוסף את הממצאים ומגיש מסקנות כיצד לדעתו יש לשנות את ההתנהלות על מנת להרוויח תוצאות טובות יותר של עובדים מרוצים וביצועי עבודה טובים. תהליך פיתוח ארגוני צריך להיעשות באופן המתאים לכל עסק בהתאמה אישית. וחשוב ליישם את השינויים כפי שהוחלט בתכנית העסקית.