ייעוץ עסקי -MINDED - לוגו האתר
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
רוצים תוצאות? כך תעבירו משוב אפקטיבי!

כולנו רוצים לשפר ביצועים, לעמוד ביעדים ולהגדיל רווחיות. וזה מעולה! עם זאת, ברוב הארגונים אין תהליכי משוב. משוב הוא התהליך בו כל אחד מאתנו, מבין מהו עשה טוב, מה לא, כיצד להשתפר ומה כדאי לשמר. אם העובדים שלנו לא יודעים את התשובות לשאלות אלו, כיצד הם ידעו איך לשפר ביצועים ולהגדיל רווחיות?

לרוב, בארגונים גדולים, תהליך המשוב מתרחש פעם בשנה. כשמגיעה תקופת המשוב, המנהלים מתעבים את התהליך משום שהוא גוזל זמן יקר ומעכב אותם מהעשייה החשובה. מנגד העובדים חוששים בשל העובדה שהוא מתבצע רק פעם אחת בשנה. משמע, מבחינתם הוא הדבר היחידי שמשקף את היכולות והמאמץ שלהם במהלך השנה ובעצם מסמן את "הכול" בעבורם!!! אך לא בהכרח ייצג את "הכול"!!!

לעומתם, בעסקים קטנים ובינוניים, משוב אפקטיבי מסתכם במילה טובה או הערה נוקבת על הדרך שמיועדת ליישר את העובד או מדי פעם להזכיר לו שהוא בכיוון הנכון.

יצירתיות, עבודה

תעבירו משוב אפקטיבי בלי לשבור את הראש

אז איך הופכים את ה"כאב ראש" שכולם מנסים להיפטר ממנו ואף כדור אדוויל או אופטלגין עוזר כדי להיפטר ממנו, לכלי ניהולי שיסייע לכם לשפר את הביצועים של העובדים? כדי שהמשוב ייצג תמונה אמיתית ובונה להערכת עובדים, יש לדאוג למספר אלמנטים חשובים בתהליך המשוב:

מי מבצע את המשוב? – אחלק את ההתייחסות לשניים: ראשית, האם למבצע המשוב יש את הסמכות להעביר את המשוב? שנית, האם מבצע המשוב מעורה בעשייה היומיומית של העובד? עובדים רוצים לדעת שהערכת העובדים מבוצעת על ידי האדם אשר לא רק חשוף ביום יום לעבודה שלהם, לאתגרים ולהצלחות אלא הוא גם האדם שקובע את קידומם ותגמולם הראוי. למשל, אם אני עובדת בסניף בתל אביב ומי שאחראי עליי נמצא ב- 90% מהזמן בחדרה, אז כנראה שכל מה שהוא יבחר להגיד לי, ישמע כמיותר ומנותק מהמציאות. מנגד, אם אחראי משמרת בסניף תל אביב, יעביר את המשוב אך מי שמחליט על העלאות שכר העובדים, בונוסים וקידום הוא מנהל אזור, אז נחמד לשמוע משוב הקשור לעשייה בשטח אבל לא באמת מתקשר אחר לכך לגורלי בארגון.

על כן, יש לדאוג שמי שמעביר את המשוב הוא האדם אשר חווה את העובד בעשייה היומיומית והוא גם מי שהמלצתו תקבע את התגמול והערכה למשוב.

מתי ובאיזו תדירות?

"להכות את הברזל בעודו חם". חשוב מאוד שהמשוב יהיה תכוף וקשור ישירות בהתנהלות לה אנחנו רוצים לספק משוב. משוב מועיל הוא משוב שמגיע במגוון תדירויות ולא רק פעם בשנה. חלקו יהיה על הדרך, כפי שמתרחש בעסקים קטנים ובינוניים, ביום יום בזמן העשייה לזרוק מילה טובה או להעיר בצורה בונה. אך, כמו שמשוב מסכם שנתי בארגונים הגדולים אינו מספיק, כך גם המשוב הספונטני נחמד אך לא מספיק. רצוי לקבוע עם העובד פגישות אישיות לאורך השנה לבחינת ההתקדמות האישית שלו והעמידה ביעדים, כך שהעובד ידע שיש את הזמן והמקום בו מאפשרים לו להבין כיצד להשתפר ומה לשמר. כך יוכל בקלות רבה יותר לספק את התוצרים שאתם מעוניינים בהם.

העברת משוב אפקטיבי

היכן מבוצע משוב אפקטיבי?

יש עדיפות למקום שבו לשני הצדדים יהיה את היכולת להתבטא בצורה חופשית יחסית ובפרטיות. חשוב לנקות הסחות דעת ולא לעשות זאת על הבר במסעדה, בקפיטריה או במשרד המנהל. מתן משוב הוא מעמד רגיש עבור העובדים והם תמיד חוששים ממשוב גם כאשר הם עובדים טובים. על כן, כדי שיהיה אפשר לייצר את הרגישות הראויה, כדאי לבחור מקום אינטימי בו אתם יכולים לשוחח בשקט, ללא הפרעות חיצוניות. מניעת הסחות הדעת יאפשרו לכם להתמקד בעובד ובצרכיו ולראות כיצד באמצעות שיחה בונה, תוכלו לקדם אותו שלב אחד קדימה.

על מה מבוצע המשוב?

האם העובד יודע על מה מבוצע משוב אפקטיבי? אני אחדד זאת יותר. האם העובד יודע מראש על מה יבדקו אותו?
מה המדד להצלחה? כיצד הערכת העובד מתבצעת? על מהי מתבצעת? גם אם העובד יודע שאתם הולכים לדבר עמו על ההתנהלות שלו בפרויקט או כיצד הוא משרת לקוחות, הוא צריך לדעת מראש מהם הקריטריונים. רק אחרי שאתם דואגים לתיאום ציפיות וקובעים עמו מראש את המטרות שהוא צריך להשיג ואיך להשיג אותם, רק אז אפשר לקבוע משוב תקופתי שיתייחס להתנהלות השוטפת ולא למקרה בודד.

שנית, אפשר תמיד ללמוד ולהשתפר אך לא תצליחו לשנות את העובדים שלכם. בהנחה שגייסתם את האנשים הנכונים לתפקיד וסיפקתם להם את הכלים הרלוונטיים כדי להצליח בתפקידם, המשוב חייב להתמקד בדברים הניתנים לשינוי!!! הוא צריך להתייחס להתנהלות באותה סיטואציה ולא לאדם עצמו. אם עובד הגיש דוח שלא הכיל את כל הנתונים שרצית, במקום לומר "מה זה בדיוק אמור להיות? אתה כל הזמן מחפף ולא רציני" תגידו "יוסי, שמתי לב שהדוח מתמקד רק בנושא אחד ולעומת זאת חסרים חלקים מהותיים שקריטיים לנו. האם אתה יכול להסביר לי מדוע?" .

אל תסיקו מסקנות נמהרות גם אם העובד ותיק ואתם בטוחים שזה האופי שלו.

זכרו, אתם רוצים שהעובד ירגיש שזה בר שינוי. אם תגידו לו שזה חלק מהאופי שלו, אז ככל הנראה הוא קודם כל ייעלב. אח"כ יגיד "מה אתם מבינים כבר?" ויסגור את המחשבה ב"זה מה יש.. שיתמודד!". במקום להגיע למקום בו העובד מתגונן ולא רוצה להתאמץ, תנו לו את משוב אפקטיבי על דברים שיכולים לעזור לו להתפתח, תראו לו כיצד באמצעות שינויים קלים ושיפור מיומנויות הוא שולט בזה בצורה נפלאה.

סיכום העברת משוב אפקטיבי

אתם רוצים שהוא יתייחס בכובד ראש לדברים שאתם אומרים ולכן דאגו לומר אותם בצורה נעימה, דאגו שיהיו רלוונטיים וניתנים לשינוי. בנוסף, אל תשכחו לאפשר לעובד את המקום לבטא את עצמו, לומר כיצד הוא רואה את הדברים? איך הוא חושב שאפשר לשנות? מהו צריך כדי שזה יעבוד בפעם הבאה? באמצעות דיאלוג משותף, תוכלו ביחד, להחליט מה הצעד הבא ואיך הכי נכון להשיג אותו.

רוצים לדעת עוד על תהליך המשוב ואיך להפוך אותו לכלי ניהול אפקטיבי? נשמח לעמוד לרשותכם!

מדריכים נוספים שיעניינו אותך

נשמח לשוחח
שתפו:
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים שעלו לאתר
מנטור ויועץ עסקי
מנטור עסקי

ניתן לדמות מנטור עסקי למעין "פסיכולוג" של העסק.המנטור מלווה באופן צמוד את בעל העסק, מתוך מטרה להשתפר, לפתח כישורים ויכולות שזקוקים לשיפור או כדי לפתור

פיתוח ארגוני, הירככיה וסדר
פיתוח ארגוני

חברת MINDED מספקת שירותי פיתוח ארגוני הכוללים ניהול, סדר וארגון בדגש על הצבת יעדים והשגתם. לנו כלים מיוחדים לפיתוח ארגוני, אשר יקח את העסק שלכם קדימה.

מנהל בעת הערכת עובדים בארגון ופירגון לעובד
הערכת עובדים בארגון

אחת השיטות הנפוצות ביותר לבדיקת איכות העובדים במקום העבודה, היא ביצוע הערכת עובדים. הערכת עובדים בארגון נותנת קנה מידה ביחס לתפקודו של העובד. האם הוא

ניהול לקוחות
ניהול לקוחות

אחד התחומים המשמעותיים ביותר עבור כל עסק הוא ניהול לקוחות נכון וחכם.כיצד ניתן לייעל את ניהול הלקוחות בעסק? כיצד תוכלו לשמור על הלקוחות שהשגתם? כיצד

פתיחת חברה ברשם החברות
פתיחת חברה ברשם החברות

בקרו במדריך המלא בנושא פתיחת חברה ברשם החברות, הכולל את כל הפעולות שאתם זקוקים לבצע ע"מ להקים חברה חדשה. המדריך כולל מידע, טיפים וייעוץ.