fbpx
מודל עסקי

מודל עסקי

המושג "מודל עסקי" הינו מושג דינמי, חדשני וגמיש. יצירת מודל עסקי חיונית לניהול עסקי לעסק ולתפעולו המוצלח. מהו מודל עסקי מוצלח ומהי חשיבותו – צוות המומחים של חברת Minded ינסה לענות לכם על שאלה זו במאמר הבא.
בניית מודל מוצלח, שישרת ויקדם את החברה ומטרותיה, הוא בהחלט אתגר לא פשוט. יש לבצעו בעזרת אנשי מקצוע המומחים לדבר, שידעו להציע את המודל המתאים ביותר להתפתחות הכלכלית הרצויה של החברה.

מודל עסקי

מהו מודל עסקי

מטרתו להגדיר את עקרונות וערכי החברה, נקודות החוזקה והחולשה שלה ואת הדרכים בהם תפעל כדי להצליח ולהרוויח יותר.
בשורה אחת ניתן לומר, כי המודל הוא כלל דרכי הפעולה הרצויות כדי לתרגם את הרעיון שעל בסיסו קמה לעשייה ולרווחים והגדרת הלקוחות הפוטנציאליים והספקים הרצויים.

למה חשוב שיהיה לחברה את המודל

מטרתו להביא את החברה להשיג את מטרותיה ולקצור הצלחה בשוק.
אם המודל בנוי לא נכון – החברה עלולה להתמוטט ולפשוט רגל במהירות. כדי להצליח אמנם יש צורך לפתח אמצעים טכנולוגיים חדשניים, מוצרים או שירותים, אך הם אינם עומדים ברשות עצמם – יש לשלבם במודל העסקי של החברה עם ניהול סיכונים נכון.

מודל עסקי יכול להעניק יתרון תחרותי על פני חברות דומות הפועלות בשוק. אם חברה יוצרת מודל עסקי שיש בו אלמנט חדשני שאינו מוכר בשוק, אותו אלמנט יכול להזניקה קדימה בפער משמעותי ממתחרותיה.
לדוגמה: חברה המאפשרת הזמנה מקוונת של מצרכיה (ובמיוחד אם היא ראשונה בתחום מסוגה). דבר המקל מאד על הצרכנים, חוסך להם זמן ומאפשר קבלת מוצרים לביתם בנוחות מירבית. חברה זו תחווה עלייה משמעותית במכירותיה והזנקה קדימה מול המתחרים.

חשוב מאוד גם ליצירת תזרים רווחי ותוכנית צמיחה כלכלית: תפקידה של תוכנית זו לסייע בשמירה על תזרים מזומנים והיא קריטית במיוחד בחודשים הראשונים של שיווק מוצר חדש. בנוסף, התוכנית הכלכלית מחייבת את מנהל החברה להיות מעודכן באופן תמידי במצב הכלכלי של החברה – רווחים והפסדים כאחד – כדי שיתבצע בחברה ניהול ותכנון פיננסי תקין.

הוא גם חשוב בהתנהלות מול מלווים ומשקיעים: משקיעי הכספים ירצו לדעת שלחברה תוכנית ברורה וסדורה להצלחה כלכלית והתייעלות עסקית. במידה וקיים מודל עסקי כלכלי מאוזן ויציב הוא יוכל להיות מוצג בפני המשקעים והמלווים בכל עת. מנהל החברה אף יוכל לענות בצורה אחראית וסדורה על שאלותיהם. כך תוכל החברה להשיג יתרון על מתחרים בגיוס בעלי הון הדרושים לפיתוח ולצמיחה.

תכנון תכנית

את המודל העסקי יש לנסח בצורה כזו:

על איזה שירות או מוצר מתבססת הפעילות- למשל, מכירת קורסים דיגיטליים.
לאחר מכן, מהי המטרה אותה אתם מעוניינים להשיג, למשל: למכור X קורסים דיגיטליים בחודש.
בשלב השלישי, יש לחשוב מהי הדרך המומלצת לבניית המוצר או השירות שלכם בצורה רווחית.
לכאורה, מדובר במשימה פשוטה וקלה. הרי כל בעל עסק יכול למכור מוצרים. אולם בניה נכונה שלו ומדוייקת, תניב רווחים גבוהים בהרבה מהרווחים שהפקתם עד היום.

ולא, אתם ממש לא חייבים להמציא את הגלגל

אולי תופתעו לגלות, אך בשנים האחרונות עשרות אלפי חברות בישראל נסגרו. זאת למרות שלרובן היתה תוכנית עסקית מסודרת ומובנית עם מיתוג עסקי מדויק.
החברות שעובדות עם מודל עסקי לעומת זאת, כמו גוגל, אמאזון, איקאה, לגו וחברות נוספות, כלל לא היו קרובות לסכנת סגירה. להיפך, הן הצליחו להכפיל ולשלש רווחים ולהגיע לעוד ועוד לקוחות חדשים.

המודל העסקי שהיה מבוסס על חדשנות מעולמות תוכן אחרים, מיושם בהצלחה על ידי חברות ענקיות שכולנו מכירים.
הנה כמה דוגמאות:
מכירים את טיסות ה-Low cost?

חברות הטיסה העתיקו את המודל של אומנות ההפחתה, מחנות ה-DISCOUNT המובילה ALDI.
חברת Airbnb לשיתוף חדרי אירוח והשכרה ביססו מודלים של פלטפורמות אינטרנטיות אחרות שעוזרות גם הן לשרת אנשים ע"י שיתוף, כמו : הובר וגט טקסי.

מודל עסקי

מה ההבדל בין מודל עסקי ואסטרטגיה עסקית

מודל עסקי מגדיר את אופן הפעולה הרצוי של העסק. הוא גם יגדיר את האסטרטגיה העסקית בעקיפין. 
כלומר, המודל מגדיר את גבולות העסק ואת סוג הלקוחות הרצויים ואילו אסטרטגיה עסקית תגדיר עבור העסק את האופן שבו תגיעו לאותם לקוחות. חשוב גם שלא תיפגע הבלטת הייחודיות שלכם מול המתחרים.
המודל והאסטרטגיה העסקית משלימים האחד את השני ואין קיום של האחד ללא השני.

בניית המודל – עם היועצים העסקיים של חברת Minded


אנחנו MINDED יעוץ עסקי מספקים את מכלול שירותי ייעוץ עסקי, ייעוץ פיננסי וייעוץ ארגוני . חברתנו מתמחה בחברות וארגונים מתחומי הקמעונאות, המזון, המסחר וכלל עולמות השירותים.
נשמח ללוות אתכם בבניית המודל המתאים לפעילותכם כדי לבנות בסיס מוצלח ורווחי לעסק שלכם.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם

נשמח לשוחח
שתפו:
תוכן עניינים
מאמרים אחרונים שעלו לאתר
ייעוץ ופיתוח לבעלי עסק
ייעוץ עסקי בתל אביב

החלטתם להקים עסק חדש בתל אביב והאזור? ברכות! רגע לפני שתצאו לדרך יש להכיר את המכשולים העומדים בפני בעלי עסקים. ייעוץ עסקי בתל אביב יסלול עבורכם את הדרך..

ייעול עסקי וניתוח נתונים
ייעול עסקי

אחד מהתליכים היותר חשובים בעסק, הוא שלב ייעול עסקי הכולל התייעלות נכונה של העסק. במאמר הבא תמצאו טיפים מצוינים ויעילים כיצד לעשות זאת נכון.

תמונת אווירה איך לנהל עסק
איך לנהל עסק

כמה פעמים ניסיתם להבין במה אתם שוגים? האם קיבלתם החלטות שגויות? או איך לנהל עסק בצורה נכונה ובריאה? המדריך הבא יעשה לכם סדר בנקודות החשובות של העסק.

אסטרטגיה שיווקית

אסטרטגיה שיווקית נועדה להתוות לפרטי פרטים את תוכנית השיווק של העסק, כך שידע כיצד להתנהל בכל רגע נתון כדי למקסם רווחים ויגיע לכמה שיותר לקוחות.אם

איור מדרגות הצלחה
רשת בבעלות או רשת בזכיינות?

מאמר זה מעלה את הסוגיה בבחירת שיטת ההתרחבות העסקית לרשת, רשת בבעלות או רשת בזכיינות, ומסביר את היתרונות והחסרונות הטמונים בכל אחת מהשיטות.

לשיחה לחץ כאן
1
רוצה לדבר בווטסאפ?
MINDED יעוץ עסקי|ארגוני|פיננסי
היי,
נשמח לשוחח בווטסאפ.