….מנהלים רבים עסוקים בשאלות יומיומיות המשפיעות על הפעילות בארגון.
שאלות כמו איך להניע את העובדים שלהם? כיצד לשמר אותם לאורך זמן? מהן הדרכים להפיק מהם את המיטב?
מה זה הנעת עובדים?
אז לפני שנתייחס לסוגיה של הנעת עובדים, נדגיש את המונח הנעה. מונח זה מתייחס לשורה של הליכים אשר מטרתם לכוון ולשמור על התנהגות אנושית למען השגת מטרה מסוימת.
למוטיבציה יש מספר מרכיבים מרכזיים: עוררות, הכוונה ושימור. בדיוק כפי שאנשים מחפשים כיצד להגיע מנקודה אחת לנקודה האחרת בעת הנסיעה ברכב, עליהם להקדיש זמן להנעה ותחזוקת הרכב. כך גם הנעה של עובדים צריכה להתייחס למרכיבים השונים במטרה לגרום לארגון להתפתח ולהשתפר. ברוב המקרים, אנשים משקיעים לא מעט בשלב הראשון אך מוצאים את עצמם מזניחים את שלב הכוונה והשימור.
שלב הכוונה והשימור הוא אחד השלבים החשובים והחיוניים ביותר לניהול עסק.
מה מניע את העובדים השונים?
חשוב לברר מה מניע את העובדים השונים – יש לזכור כי אנשים מונעים מדברים שונים. עובדים נמצאים בארגון מסיבות מסוימות. כאשר שואלים מנהל מדוע העובדים שלו בחרו לעבוד בארגון, הוא לא בהכרח ידע את התשובה הנכונה. כך למשל מרבית העובדים נמצאים בארגון במטרה להשפיע על אחרים ולהיות שותפים להליך יצירת שינוי.
אם ניקח למשל סוכנת נסיעות, הרי מה שעשוי להניע אותה זה החלק שהיא לוקחת במסגרת תכנון חופשת החלומות. מאידך, יש לא מעט עובדים אשר מגלים השתייכות עמוקה לארגון בשל העובדה כי הם חשים בהזדהות עמוקה. ישנם עובדים אשר מחפשים בעבודה מנוע לצמיחה אישי. יש אנשים אשר בוחרים במקום העבודה בשל שיקולי שכר. אחת הדרכים הטובות ביותר לדעת מה מניע את העובדים היא פשוט לשאול אותם.
האם כסף הוא המניע המרכזי?
נשאלת השאלה האם הנעת עובדים כוללת את העניין הכספי? כמובן שכן אך לא רק.
במחקר שנערך בשנת 1999 אשר עסק בשאלה מה הדבר החשוב ביותר לעובדים במקום העבודה שלהם, נמצאו הממצאים הבאים:
מצד המנהלים את דירגו את השכר במקום הראשון. קביעות או קידום ותנאי עבודה טובים יותר עלו כשני במחקר. בחלקו השני של המחקר, פנו אל העובדים ושאלו אותם את השאלה האם הכסף הוא המניע המרכזי?
פה התשובות היו שונות מאד.
כך נמצא כי העובדים דירגו במקום הראשון את ההערכה של המנהלים כלפיהם. לאחר מכן, עניין בעבודה, שיתוף מידע בשכר וקביעות. אין ספק כי בחינת הממצאים מציגה פער בין המנהלים לעובדים בהתייחס לנושא השכר. עוד ברור כי אחת הסיבות המרכזיות בגללן אנו יוצאים לעבודה היא נושא השכר. עם זאת, עובד אשר לא מרגיש מסופק במקום העבודה שלו, לא יישאר שם לאורך תקופה ארוכה, גם אם בזמן הקצר המוטיבציה שלו תישמר בשל העלאה בשכר. עוד בנושא הערכת עובדים.
הנעת עובדים באמצעות הטלת תפקידי ניהול ומשימות ברורות
חלק מרכזי וחשוב במסגרת הנעת עובדים היא לספק להם משימות ברורות. על מנת לייעל את העבודה ולהצעיד את הארגון קדימה, יש צורך במשימות ברורות וכמובן, שימת דגש על חיבור ומחויבות העובדים בכדי להשיג את המטרה.
מכאן, על המנהלים לציין בפני העובדים מהי המטרה של הארגון ומהם הערכים של הארגון. הם גם צריכים לוודא כי התפקיד של כל אחד בארגון ברור לעובדים. יש לא מעט פעמים במסגרת העבודה כי העובדים לא ממש יודעים מהי הגדרת התפקיד הברורה שלהם. לכן המטרה של המנהלים צריכה להיות – הסבר מדויק לגבי העבודה. קראו עוד בנושא מנהיגות.
במסגרת הנעת עובדים קיימת חשיבות רבה להליך השיתוף. יש לשתף את העובדים שלכם בכל אשר קורה בארגון ולא לחשוש מכך. אם תמצאו את עצמכם חוששים, הרי העובדים לא יוכלו להתמקד בביצוע העבודה על הצד הטוב ביותר ולהירתם למשימות הארגוניות. מאידך, במקרים בהם קבלת ההחלטות תהיה משותפת, הרי העובדים יהיו מחויבים לבצע את התפקיד על הצד הטוב ביותר. העובדים הם המקור הטוב ביותר ללמידה על העסק. המנהלים צריכים להקדיש מחשבה לשיתוף עימם על מנת להוביל את הארגון למקום טוב יותר.